Péče o pohodu a zdraví

Pravidelné česání a péče o drápky, oči a zuby jsou jednoduché úkony, které přispívají k celkové pohodě a zdraví kočky.

Pokuď byla kočka jako koťátko dobře socializovaná, měla by už jako dospělá dobře snášet tuto základní péči. Pokud projevuje jakýkoli odpor či strach, musíte seobrnit trpělivostí a neváhejte požádat o radu vašeho veterináře či chovatele, od kterého jste si kočku koupili, nebo jiného vhodného odborníka.

Vyčesávání chlupů

Kromě funkce estetické, kdy učesaná srst opravdu vypadá lépe, česáním zabraňujeme tomu, aby kočka nespolykala příliš velké množství mrtvých chlupů, když si vylizuje srst. Měli bychom mít na paměti, že tato činnost zabírá 30% jejího času a že kočka, co žije doma, líná po celý rok.

Vylučování chlupů ve výkalech může u čtyřkilogramové kočky představovat denní objem 10 cm3. Dlouhé chlupy perské kočky se musí rozmotávat každý den. Srst se poté vyčesá a provzdušní. V případě krátké a přilnavé srsti, jako například u siamské nebo habešské kočky, stačí několik pevných pohlazení rukou. V případě středně dlouhé srsti, jako například u Mainské mývalí kočky, je potřeba používat jemný kartáč každý týden.

To samé platí i v případě srsti s krátkými chlupy s podsadou a i u exotické krátkosrsté kočky. Srst je zrcadlem vyvážené stravy. Nedostatek bílkovin nebo nedostatek určitých aminokyselin může zvýšit vypadávání chlupů, snížit jejich růst a zapříčinit slabou a lámavou srst. Přirozenou krásu srsti může posilnit správný výběr zdravé výživy, který obsahuje jednotlivé živiny důležité pro růst, lesk a obnovu srsti.

Věci, které je potřeba sledovat

Ve vnitřním koutku oka se mohou usazovat nečistoty. Ty je potřeba jemně odstranit obvazem, který je navlhčený přípravkem, který je na to určený. Z očí ani z nosu by tedy nemělo nic vytékat.

Pro správnou dentální hygienu lícní strany zubů je důležité denní čištění zubním kartáčkem, což zabraňuje tvorbě zubního kamene. Existují i zubní pasty pro kočky, které jsou i velmi chutné a je možné je nanést na zuby pomocí speciálního zubního kartáčku nebo složeného obvazu. V každém případě je je potřeba chrup kočky pravidelně sledovat. Je prokázáno, že 2 kočky ze 3 trpí problémy se zuby. Doporučujeme proto krmivo, které je vytvořené speciálně pro udržení zdravého chrupu. Účinně přispívá k omezení zubního kamene tím, že granule při jejím kousání mechanicky obrušuje zub, a zároveň obsahuje aktivní složky, které zachytávají vápník ve slinách a tím tak zabraňují jeho ukládání ve formě zubního kamene.

V ušní oblasti by neměl být žádný cizí předmět. Pokud se tak stane, tak ho ven dostanete pomocí kousku vaty, který je navlhčený speciálním přípravkem. Používání vatových tyčinek se nedoporučuje.

Drápky

Stříhání kočičích drápků je určitě pro zvíře vhodné. Jeho výhodou je snížení množství poškrábaných předmětů či zničeného nábytku kočkou, která žije uvnitř. Abyste kočce ostříhali drápky bez zbytečných problémů, je vhodné ji zabalit do ručníku a nechat jí venku pouze hlavu a příslušnou tlapku. Ke stříhání použijte kleštičky či nůžky k tomu určené. Musíte jemně zatlačit na poslední článek prstu, abyste se postupně dostali ke každému drápku. Buďte opatrní a stříhejte pouze průsvitnou část nehtu, růžovou část nestříhejte, začala by krvácet. Nezapomeňte na zadní drápek u předních tlapek.

Koupání?

Mladá kočka, která je určena k výstavám, je zvyklá na péči o srst. Ale i v dospělém věku, když už se výstav pravidelně neúčastní, můžete provádět pravidelný koupelový rituál. Použijte speciální šampon, vyhřejte místnost , do vany napusťte několik centimetrů vody a umístěte protiskluzovou podložku. Kočku nejprve namočte a pak naneste šampon. Po celkovém opláchnutí kočce vytřete srst ručníkem do sucha. Některé kočky si ale na koupání nikdy nezvyknou. Pokud je potřeba, použijte neparfémovaný pudr, který je podobný složením suchému šamponu a na po jeho nanesení ho důkladně vykartáčujte. Pokud zaznamenáte jakoukoli změnu v chování či vzhledu kočky, tak ji raději odneste k veterináři, hned, jak to bude možné.

Vakcíny, léky na odčervení a parazitika

Očkováním kočka získává imunitu vůči určitému onemocnění. Očkováním můžete zabránit nebezpečným nemocem, jako je kočičí tyfus, leukóza apod., ovšem podmínkou je dodržení očkovacího kalendáře vytvořeného veterinářem. Proti nákaze kočky vnitřními parazity je třeba kočku pravidelně odčervovat celý život produktem, který předepíše veterinář. V případě, že kočka má blechy, je potřeba ji odčervit, protože pokud blechu spolkne, může dostat ploché červy (dypilidium)! Odčervení je důležité, protože někteří paraziti jsou přenosní na člověka.

Vnější paraziti jako blechy, vši, mohou být také škodliví. Antiparazitikum doporučené veterinářem umožní efektivní léčbu a to už od 2 měsíců věku kotěte. Také je dobré spolu se zvířetem ošetřit i prostředí, ve kterém žije.

Stromy na škrábání a jiné pomůcky

Škody, které způsobily kočičí drápky, na křeslech, gaučích a tapetách jsou jeden z problémů, se kterým se většinou majitel setkává. Tyto škody se mohou lehce dostat pod Vaší kontrolu tím, že kočce pořídíte zavěšený škrabák nebo přímo strom pro kočky. Strom je poměrně jednoduché vyrobit ze kmene, který se pokryje sisalem a vytvoří se plošinky, aby se kočka mohla schovat na více úrovních. Kočičí strom vytváří kočce její vlastní teritorium. Na něm si osvojuje některé dovednosti jako je šplhání, nacházení si místa na pozorování či odpočinek a broušení drápků tak, jak jen chce.