1. ledna 2020 vstoupila v účinnost novela veterinárního zákona, která mimo jiné upravuje povinnost označovat psy na území ČR mikročipem, rozhodli jsme se na toto téma zveřejnit krátký článek, který snad objasní všechny Vaše dotazy, které po medializaci tohoto tématu vznikly.

Musím nechat svého psa opravdu očipovat?

Ano, na území ČR je dlouhodobě v platnosti ze zákona povinná vakcinace všech psů proti vzteklině. Toto očkování je povinné absolvovat ve věku psa 3-6měsíců. Od 1. ledna 2020 bude toto očkování platné pouze v případě, že pes je označen mikročipem.

Kdy může dostat čip štěně?

Minimální věková hranice pro aplikaci mikročipu neexistuje, běžná je aplikace v 6. týdnu života, kdy štěně standardně absolvuje svou první návštěvu a očkování u veterinárního lékaře. Ze zákona je povinné štěně mikročipem označit nejpozději v den vakcinace vztekliny (tedy mezi 3. a 6. měsícem věku).

Existují nějaké vyjímky?

Jedinou výjimkou, kdy pes nemusí být označen mikročipem, jsou psi, kteří jsou označeni tetováním (podmínkou je, že tetování musí být zřetelně čitelné) provedeným před 3.7.2011.

Jak čipování probíhá? Není pro psa nebezpečné?

S klidným svědomím můžu konstatovat, že aplikovaných mikročipů máme velké spousty a neevidovali jsme zatím jediný zdravotní problém. Samotná aplikace mikročipu je drobný zákrok prováděný ambulantně bez jakékoli formy anestezie – jednoduše řečeno jedná se o jednu podkožní injekci aplikovanou na levou stranu krku. Většina psů nereaguje na aplikaci vůbec, citlivější jedinci se můžou leknout, případně zakňučet.

Jak čip funguje?

Čip funguje pouze jako přijímač, nikoli vysílač, není tedy možné dle něj psa „vystopovat“ například s pomocí GPS. Nicméně pokud se Váš pes ztratí, je běžně předán policii, útulku nebo veterináři a všechny tyto organizace disponují čtečkami čipu – čip si tedy přečtou a pokud je registrovaný, najdou Vaše kontaktní údaje.

Jak je to s registrací čipu?

Toto je bohužel zádrhel celého zákona – není povinnosti čipy registrovat a v ČR neexistuje jednotný registr čipů. Může se tedy stát, že i čipované zvíře, se nikdy nedostane zpět ke svému majiteli, protože nebude možné jej dohledat. Tento problém naše veterinární klinika řeší za Vás – společně s aplikací mikročipu za Vás totiž čip registrujeme do jednoho z největších českých registrů, není tedy možné, abyste od nás odešli s očipovaným zvířetem a Váš čip nebyl zaregistrovaný.

Kolik to stojí?

Na naší klinice stojí aplikace a registrace mikročipu 550Kč.

Můžu nechat očipovat i kočku?

Ano, u koček probíhá vše zcela stejně jako u psů. Nicméně tento úkon je zcela dobrovolný a není upraven žádným zákonem.

Nejsem si jist, zda můj pes mikročip už nemá.

V první řadě doporučuji podívat se na první stranu očkovacího průkazu, kde standardně bývá zaznamenáno číslo čipu, pokud je jím zvíře označené. Pokud má Váš pes vystaven PetPas (očkovací průkaz, který vypadá jako malá modrá knížka se znakem evropské unie na titulní straně), pak můžete být v klidu, Váš pes je označen. Pokud si i přes tyto rady nejste jistí, není problém se zastavit u nás na klinice, kde někdo z personálu Vaše zvíře zkontroluje čtečkou.